zondag 4 juli 2010

Column: Tour of West-Europa

Ronde van west-Europa, een kleine column.

Gisteren vertrok in Nederland de Tour de France van 2010. De eerste drie dagen passeert die mooie ronden niet eens op z'n eigen grondgebied concludeerde ik bij het zien van de geplande ritten.
Ik herinner mezelf plots dat dé ronde de laatste jaren niet eens in France gestart is. (Monaco voldoet volgens mij niet aan de voorwaarden om als Frans beschouwd te worden). Een schande voor de eigen ronde. Waar is het trotse volks nationalisme van het grote rijk? Ik vermoed in de financiële beurs van ASO.

Vorige jaren waren er naar trouwe gewoonte ook starts en aankomsten in Italië en Spanje. In 2009 deed de tour maar liefst zes(!) verschillende landen aan. Op deze manier krijgen we helemaal een West-Europese tour. Mooi die uitgestrektheid, de wil om internationaal te gaan, maar wat dan met de Giro, Vuelta en "tour of Flanderen" zoals die tegenwoordig genoemd wordt? Allemaal samen voegen in één grote koers? "De drie weken door Europa".

Gelukkig houdt Frankrijk zich toch nog aan één mooie traditie namelijk de idyllische aankomst op de Champs-Ellysée. De mooiste aankomst zone ter wereld blijft zich in de hoofdstad van Frankrijk bevinden. Hoelang zal het nog duren voor ook dit gebruik onderhevig wordt aan de beurs koersen van ASO?

Wat ik eigenlijk wil zeggen; als je dan de intentie hebt om er een mooi spektakel van te maken in je zo hoog aangeschreven ronde, zorg dan dat die op je eigen gebied is. Laat de anderen niet instaan om het verstikkende publiek in te tomen. Organiseer zelf, en wees er zelf trots op...

Eveline
(gezien ik voorlopig toch niets anders te doen heb door die gebroken pols, ga ik me de komende dagen toeleggen op wat schrijfwerk en wat columns verwerken.)

Geen opmerkingen: