dinsdag 21 april 2015

10 km

Nee, ik ben geen nul vergeten in de titel. Na enkele weken inactiviteit was het moment aangekomen om mijn rentree te maken. Bij gebrek aan koersen heb ik maar iets anders gezocht om mijn energie kwijt te geraken.

Toen ik op zaterdag een advertentie zag voor de 10 km van Brussel, vond ik het wel eens een leuk idee om daar aan deel te nemen. Inschrijven was nog mogelijk tot net voor vertrek, dus ik heb zondag mijn biezen gepakt en ik ben gaan lopen. Helemaal alleen, maar wel met een duidelijke visie en zoals altijd een uitdagend doel; 10km, in minder dan een uur, dat moet toch wel lukken?


De start in het Koning Boudewijn stadion was impressionant. Een paar duizend fanatieke (en minder fanatieke) sportievelingen gingen van start voor een loop van 10 km op en rond de Heizel. Dat ik niet te snel mocht vertrekken, wist ik op voorhand, maar ik liet mij natuurlijk toch verleiden tot een sprint start. De eerste km was dan ook snel gepasseerd, maar de rest van de km heb ik toch serieus afgeteld. Geen meter vlak! En dat ik niet de beste klimmer ben, dat heeft mijn koerscarrière al pijnlijk duidelijk gemaakt.
Ik zag aan mijn mede lopers dat ook zij het niet gemakkelijk hadden op de talrijke hellingen en gedeeld leed is toch wel half leed. Een vlak tempo lopen was dus omwille van het parcours niet mogelijk, maar dat het een goede interval training was kan ik zeker niet ontkennen!

De laatste km was een marteling! Vanaf het Atomium ging het in stijgende lijn tot aan de ingang van paleis 12. Wat ze zeggen over die laatste loodjes is volledig waar! Ik wist dat de klok tikte en dat ik niet teveel tijd meer mocht verliezen als ik binnen het uur wou binnen zijn. Ik perste er nog alles uit en zag in de laatste 50m de klok genadeloos verder tikken.... 1uur 8,9,10,11... Het startschot was dus meer dan een uur geleden gegeven, MAAR! ik heb minder dan een uur gelopen! Mijn tijd is gestart op het moment dat ik over de startstreep schoot. Op de website vond ik mijn exacte tijd: 58:33!! Ruim anderhalve minuut onder mijn vooropgestelde objectief!

Het competitie beestje in mij vond het toch nodig om een kleine vergelijkende studie te maken van mijn lotgenotes: Dames onder 35j: 129/ 479... Ik heb er van genoten! Het was een hele ervaring die reuze goed is meegevallen! De stijve en stramme spieren neem ik er met alle plezier bij! Maar dat ik volgende week terug met de fiets mag rijden en dat er een nulletje bij komt bij de afstand vind ik absoluut geen probleem!

Volgende week op 26/4 rijd ik Dwars Door de Westhoek in Boezingen.
Op 31/5 doe ik mee aan de ... 20 km van Brussel!
Kom gerust voor mij supporteren, of gewoon ook meelopen! :)
En wie dat maar al te gek vindt, komt toch maar gewoon naar de koersen kijken!

Eveline,


 

Geen opmerkingen: